Grafisch Nieuws/Nouvelles graphiques.
‘Think in Colour’ gaat inventief met druktechnieken om.

Tijdens de conceptuele fase werd reeds snel beslist om op basis van de titel ‘Think in Colour’ ook inventief met de druktechnieken te spelen. Echter nooit om zogenaamde ‘toeters en bellen’ na te streven waarbij de druk- en veredelingstechnieken enkel worden gebruikt om de spektakelwaarde te verhogen. “Deze inhoudsloze ‘trukenfoor’ is niet aan ons besteed,” zegt Hugo Puttaert.

Alles in het boek is een subtiele afweging tussen inhoud, vorm, druk- en afwerkingstechniek. De cover werd gedrukt op Ensocoat 2S 300 g in 3 verschillende dégradé-versies en in een hoge rasterlignatuur zodat een ‘Irisdruk-effect’ onstaat. In het binnenwerk zijn alle zwart/wit katernen gedrukt in raster 80 op Cyclus 90 g. De beelden zijn associatief, tonen de inspiratie of de ‘petite histoire’. Alle beelden in dit gedeelte relateren op de één of andere manier met het full quadri binnenwerk. Het kleurgedeelte werd bewust gedrukt op MultiArt Gloss 150 g. Hier werd een (stochastisch) FM-raster gebruikt. Op deze manier zijn de reproducties haarscherp en bijzonder intens van kleur. De beelden lopen op volgens het kleurenspectrum van geel over oranje, rood naar blauw, groen, paars om te eindigen in zwart. De relatieve ruwheid van het zwart/wit gedeelte is op deze wijze complementair aan het intens glanzend karakter van de reproducties.

Het boek diende vlot in de hand te liggen en ‘mals’ doorbladerbaar te zijn. Vandaar het formaat (17 x 23,5 cm) en de papierkeuze. Zowel de Cyclus 90 g en de Multiart gloss 150 g bladeren vlot en erg gemakkelijk. Een hardcover was dus uit den boze. Het boek werd gedrukt en gebonden bij NewGoff, onderdeel van de Graphius groep.

De cover is het resultaat van een intens ontwerp- en groeiproces van het boek en werd bedacht door de jonge Zwitserse boekontwerper Dimitri Jeannouttat en Hugo Puttaert. De betekenis van de titel ‘Think in Colour’ krijgt een extra betekenis bij opwarming van de cover. Dan verschijnen namelijk de woorden ‘Even if you prefer black & white’. Er werd voor de realisatie van de cover gekozen om met thermo inkt te werken met een omslagtemperatuur van 27 graden. Bij overschrijding van deze temperatuur wordt de zwarte inkt transparant. Niet echter meteen onmiddellijk wanneer je het boek in de hand neemt. Er dient wat moeite voor worden gedaan. Toch is het verbazend om te merken dat wanneer je het boek in de zon legt er meteen een verandering optreedt. Deze techniek is enkel mogelijk dankzij zeefdruktechniek. Die werd uitgevoerd door Dioss.

Dioss leverde druktesten af op exact hetzelfde materiaal als de uiteindelijke cover (Ensocoat 2S 300 g). Het zwarte vlak met uitgespaarde tekst werd in 2 passages gedrukt om zo het diepe zwart te verkrijgen. Het probleem is echter dat zulke inkt zich niet zomaar laat rillen zonder te kraken. Het finale ontwerp van de cover kreeg aldus vorm.

De marges rondom het boek en de rug werden visueel uitgespeeld. Het boek krijgt aldus een eigen leven. Want je kan er zelf inventief allerlei experimenten mee uitvoeren zoals tijdens de voorstelling in het M HKA. Daar waren verwarmplaten, een microgolf en zelf een rooster aanwezig om het boek op te warmen.

http://grafisch-nieuws.knack.be/nieuws/magazine/grafisch-nieuws/articles/printarticle-3634322.htm